Az esküvői fotózás misztériuma
Az esküvőt megörökíteni sokak számára valami különös tevékenység. Rendkívüli eseményen egy végtelenül egyszerű művelet: kattintgat itt-ott a fotós, mindenhol ott van, vajon hogyan fogsz a képeken kinézni?
Kezdjük egy nagyon izgalmas kérdéssel, miért nehéz kimutatnunk teljes elégedettséget a bennünket ábrázoló képeken.
Miért látjuk furcsának magunkat a képeken?
Látszólag nehéz dolga van a képkészítőnek, mert akármilyen igényes, professzionális, érzelem dús képeket készít, az esküvő után valamiféle furcsa érzés kerít hatalmába minden menyasszonyt és vőlegényt.
Megnézi tüzetesebben a képet, és az fogalmazódik meg benne, hogy idegen az arc, hiába látja szépnek, vagy művészinek.
Torzít vajon az fénykép?
Megvan ennek a pszicológiája, ami kutatja, hogy mi történik, ha egy rólunk készült képre nézünk.
Az esküvő után az ismerőseink miért látják szebbnek, élethűnek a képeket, és mi baj lehet a mi látásunkkal, esetleg önértékelésünkkel?
Az hogy bizonyos tekintetben csalódásnak éled meg a képeket, az egy nagyon egyszerű helyzetből adódik.
Minden reggel, amikor tükörbe nézel, egy emlékezet óta ismerős arc néz vissza rá, a akármilyen aktuálisan friss/fáradt/értelmes/bugyuta tekintettel.
Sosem elemezed ki, de ismered, merre kunkorodik a szemed sarka, a szád sarka, melyik irányba dől el picit a fejed, merre fésülődik, vagy táncol el a hajad, merre vannak foltok, minták az arcodon, homlokodon…
Bevésődnek a homlokodon a ráncok, a mosolyod/vigyorod formája, hulláma, lejtése.
Voilá! Ez a tükörképed.
Mivel ezzel a képtudattal élünk több évtizede, ezt tartjuk magunkénak, szépnek, olyannak, amilyen.
Furcsa módon nem a tükörképedet fotózzák, hanem azt az ábrázatot, amit rajtad kívül mindenki lát, amikor találkozik veled.
Ez pedig a tükörképednek pontosan a fordítottja.
És mivel fejünk nem szimmetrikus, ezért van eltérés a valós és a tükrözött arc között.
Ezt a furcsaságot találjuk idegennek, szokatlannak, adott esetben akár rossz, csúnya képnek is, miközben a párunk tökéletesen néz ki rajta, és semmi kivetnivalót nem találunk vele kapcsolatban.
A szelfik világában egyre jobban hozzászokunk saját képünkhöz, azonban a professzionális képek inkább a valóságot mutatják a mobiltelefonok túltolt és szerethető filterei, arckisimító, filtereihez képest.
Mikor, hol, mennyit fotózzunk az esküvőn?
Okés, lássuk, milyen képeket, pillanatokat mentünk meg az elkövetkezendő 50-200 évre:
- készülődés (smink, fodrászat, ruha felvétele)
- első találkozás
- kikérés, búcsúzkodás (ld. lakodalom menete)
- vendégvárás
- szertartások
- gratulációk
- csoportképek
- csokordobás
- kis csoportos képek (csak szülőkkel, tesókkal, nagyiékkal, egyetemi cimborákkal, kollégákkal stb.)
- kreatív hangulatok
- fogadás
- beszédek, köszöntők
- vacsora néhány hangulata
- meglepetésprogramok (pl. a sztoritokból egy dal: Hubadúr-dal)
- nyitótánc
- tánc a szülőkkel
- buli, party
- esküvői torta behozatala, felvágása
- esküvői játékok
- menyasszonytánc / menyecsketánc
- gyertyafénytánc
A klasszikus nagy csoportképet ott és akkor érdemes összeállítani, amikor a legtöbben/mindenkivel és a legszebb háttérrel lehet megörökíteni a társaságot.
Ha sietni kell a két szertartás között, akkor nem javaslom, csak ha itt nagyobb/tágasabb/kényelmesebb/elegánsabb/látványosabb/”jobb időjárású” a lehetőség. Utóbbi nyilván egy feltételezés, mert csak egy óra múlva derül ki, hogy hol volt jobb az időjárás, hol jobbak a fényviszonyok. Sokszor ezt is mérlegelni szoktuk.
Az esküvő kritikus része a kreatív session. Szeretnétek jó és változatos képeket, változatos környezettel, ötletekkel, természetességgel. Ehhez mind idő kell.
Idő kell a helyszínre jutásra, a ráhangolódásra (hogy természetesek, könnyedek, felszabadultak lehessetek), a beállításokra, átállásokra, a visszaútra. Az esküvő napján nehéz kikapcsolni, ezért pl. a menyasszony gondolatai mind kiválóan látszódnak a képeken (no és a vőlegény gondolatai…).
Ha mégis az esküvő napjára kerülne a kreatív, akkor célszerű a szertartások elé, vagy az utolsó szertartás utánra időzíteni, viszont utóbbit nem szabad 60 percnél tovább elhúzni.
Huba
Credit: Szabó Balázs